Koleżankom i Kolegom Radioamatorom, Krótkofalowcom,
Konstruktorom i Waszym Rodzinom – w tych trudnych czasach –
Zdrowych, Spokojnych i Pogodnych Świąt Bożego Narodzenia oraz
Szczęśliwego Nowego Roku

Życzy Zespół Home Made


Odpowiedz 
 
Ocena wątku:
  • 0 Głosów - 0 Średnio
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
FT 101, FT 901 i inne. Wentylator...
SP3SUZ Offline
Zaawansowany użytkownik
****

Liczba postów: 494
Dołączył: 30-09-2013
Post: #1
FT 101, FT 901 i inne. Wentylator...
Radia typu FT 101 i FT 901 czasem trafiają na mój warsztat w celu strojenia i remontu. Jednak Bywa tak ze niestety ale wentylator odmawia posłuszeństwa. Owszem można improwizować ale czasem rezultaty okazuja sie bardziej niz nie wystarczające. W egemplarzu dostarczonym do mnie ostatnio po awarii oryginalnego wentylatora ktoś zamontował "oryginalny" wentylator od wyciągu kuchennego rosyjskiej produkcji. Owszem wdajność powietrzna jest może i dobra gdyby nie hałas!!! Tego typu wentylatory jazgoczą niesamowicie a przykręcone wprost do tylnej ścianki jeszcze głośniej. Słuchanie na tym np. w nocy kiedy rodzina obok w pokoju spi staje się raczej niemożliwe. Po przemyśleniu stwierdziłem że "oryginalnym" rozwiazaniem problemu bedzie montaż tam wentylatorka od zasilacza komputerowego. Wentylator do końcówki mocy powinien sprostać trzem wymaganiom . Pierwsze "primo" (jak mawiają instruktorzy wojskowi - hi ) to wydajność powietrzna. Powinna być co najmniej taka sama jak oryginału a mile widziana jest większa. Komputerowy "zasilaczowiec" spełnia te wymagania aż nadto. Drugie "primo" to wymiary.Wentylator zaliaczowy od komputera jest prawie idealny jednak położenie otworów jest tak różne od oryginału że bez nawiercenia kolejnych otworów nie damy rady tego przyzwoicie zamontować. Ale TO to jest przysłowiowy Pan Pikuś. Dobra wiertarka , ostre wiertło, pilnik do "gratowania" i damy radę. Bo jak nie my to kto? Trzecie primo to sposób mocowania. Zasilacze komputerowe miały super tę sprawę rozwiązaną bo o ile klasyka to były śrubki do obudowy to "mistrzostwem świata" to były gumowe mocowania w postaci czterech gumowych amortyzatorków co powodowało że i tak już cichy wentylatorek poprzez to że był mechanicznie podwieszony na gumkach nie przenosił i tak niewielkich drgań na obudowę przez co pracował jeszcze ciszej. No i TAKIE rozwiązanie zastosujemy! No i czwarte "primo" zasilanie i zabezpieczenie oraz MOC naszego wentylatorka. Okazuje się że wentylatorek ten był produkowany w kilku wersjach od prądu pobieranego 20 ma do 80 mA. Nam potrzebny jest 20 mA ( napisane na metce) ponieważ wydajność tego nowego naszego a wydajność oryginału jest jak dzień do nocy! Komputerowe po prostu są dwa razy wydajniejsze a my tutaj przeprojektowujemy układ i niejako "pożyczamy" napięcie od innych układów! Dlatego im mniej tym lepiej! 20 mA to jest to co powinno być. Skoro już mamy wentylator i gumki do mocowania , potrzebna nam jeszcze będzie kratka z drutu aby wentylator zabespieczyć od strony wirnika. Robimy tak dlatego że do prawidłowej pracy układu wentylator powinien pompować powietrze do środka . Tak jest w oryginale. Wobec tego musimy go zamontować śmigłem od zewnątrz co niesie za sobą koniecznosć stosowania takiej kratki. To nie kłopot bo sporo tego asortymentu było również w starych zasilaczach i są do zdobycia. Kolejna rzecz to konieczność dodania jeszcze jednego gniazda bezpiecznikowego z tyłu radia. Ja wykorzystałem miejsce pomiedzy przetwornicą tranzystorową a osłoną wzmacniacza mocy. Gniazdko zabudowane jest tak aby główna jego część znajdowała się w komorze transformatora . W żadnym razie nie należy montować tego gniazda w przedziale wzmacniacza mocy!!! Zasilanie wentylatorka bierzemy z dwóch punktów. Po kolei .... - Pomiedzy transformatorem a tylną ścianką radia jest na tyle miejsca żeby tamtędy puścic dwa przewody, to jest minus i plus zasilania. Przewody zasilające(!) - ważna sprawa,- przekrój. Nie mogą być zbyt cienkie bo miejsce którędy "lecą " jest a przynajmniej bywa bardzo gorące. Dlatego aby nie rozgadywać się za bardzo powiem że powinny być dość grube. 1,5 mm kwadrat to jest to co należy zastosować Biały linkowy kabel od urzadzeń typu lodówka lub czajnik to jest TEN przekrój. Prujemy kabel na żyły i zakańczamy na obudowie kostką elektryczną ( w przypadku tego właśnie urządzenia ktoś wcześniej wymontował gniazdko wentylatora. )
ZACZYNAMY MODERNIZACJĘ.
Wyłączamy radio z sieći , następnie po zdjęciu obudowy CZEKAMY 10 MINUT !!! Po tym czasie zdejmujemy osłonę końcówki mocy. NASTĘPNIE PRZEWODEM OD MIERNIKA ROZŁADOWUJEMY KONDENSATORY. Przewód łaczymy z masą a następnie ze środkiem na dławiku pomiedzy lampami. Następuje niewielkie psssyk(!) i teraz bezpiecznie możemy wyjąć lampy. Na anodach występuje napięcie 860V przy sprawnych elektrolitach a po wyłączeniu radia po 10 minutach spada do ok. 500/450V i jeszcze może naprawdę zdrowo kopnąć! Po rozładowaniu kondensatorów wyjmujemy wszystkie lampy ( driver też) aby podczas prac nie uszkodzić. Po zdemontowaniu starego wentylatora przymierzamy nowy, zaznaczamy miejsca na otwory i wiercimy jednak ... na wiertło dobrze jest nałożyć odpowiednio długą rurkę dystansową która zapobiegnie przy gwałtownym przewierceniu zbyt głębokiemu wejściu wiertła do środka i niechcącemu uszkodzeniu elementów wzmacniacza. Wiertło z rurką dystansową nie ma tej "wady". Inaczej mozemy np. wjechać w cewke Pi filtra. Po nawierceniu "gratujemy" otwory od środka ostrym narzędziem. Następnie przekładamy gumki i mocujemy wentylator. Należy jak wcześniej pisałem zwrócić uwagę na kierunek pompowania powietrza. Do środka a nie odwrotnie! Teraz kolej na gniazdo bezpiecznika. Wybieramy miejsce u góry komory transformatora , następnie na środku nawiercamy wiertłem dwójką , potem szóstką aż rozwiercimy do 14 mm. Najmniejsza średnica gniazda bezpiecznikowego tyle wynosi i na dodatek jest to polskie gniazdo. Inne są po pierwsze szersze a po drugie dłuzsze. Nie mówię tu o miniaturowych rosyjskich gniazdach na małe bezpieczniki ( R 140) ale nie mam takiego pod ręką. Z resztą gatunek ten jest "na wymarciu". Teraz bierzemy od dołu i wprowadzamy niebieski przewód do komory transformatora a następnie na wprost gniazda wentylatora które demontujemy przeprowadzamy przewód do koncówki mocy i na zewnątrz. Przewód ten zakańczamy kostką . Następnie u dołu radia przeprowadzamy przewód do okolic transformarota gdzie zalutowany do obudowy jest "ogólny minus" czyli kilka czarnych przewodów i lutujemy do nich nasz . W ten sposób wiemy że NA PEWNO to jest pewne połaczenie z masą . Następnie od dołu do góry za transformatorem wprowadzamy brązowy przewód i lutujemy go DO ŚRODKA oprawki bezpiecznika ( nie na zewnątrz!!!) . Odzczep zewnętrzny ( odpływ) oprawki łączymy odcinkiem brązowego przewodu z kostką na zewnątrz obok niebieskiego a następnie obcinamy oryginalny kabel od wentylatorka i po pocynowaniu końcówek podłaczamy pod kostkę odpowiednio czerwony na brązowy a czarny na niebieski zacisk kostki. Kostkę możemy zmontować na 'blachowkręt" wykorzystując otwór po mocowaniu oryginalnego gniazda wentylatora. Obwód zabezpieczamy bezpiecznikiem 20/40 mA zależnie jaki wentylator użyliśmy.
TERAZ NAJWAŻNIEJSZE!!!
Znajdujemy u dołu radia płytkę oznaczoną( PB 1967 ) a na niej znajdujemy stabilizator 12V Jest to klasyczny stabilizator robiony jak to się mówi "na piechotę" czyli do małego stabilizatora dodany jest solidny tranzystor zwiększający moc układu a z kolektora mamy główny odpływ napięcia 12 V na wszystkie obwody wymagające takiego napięcia. Odszukujemy punkt oznaczony "C" na płytce , mierzymy napięcie (czy aby na pewno to ten punkt Big Grin ?) i łaczymy brązowy przewód naszego obwodu. Teraz wiadomo dlaczego tak ważny jest nasz bespiecznik na wentylatorku. Zwarcie i "strzał" bezpiecznika 20 mA lub nawet 50 mA to jest dla tego stabilizatora jeszcze "do wytrzymania" ale zwarcie "na krótko" 12V ...(5A?) ...( pojęcia nie mam ile ten stabilizator naprawdę "uniesie") może spowodować uszkodzenie całego obwodu 12V i niewiadome skutki dla radia. Więc postępujemy ze złotą zasadą elektryków " NAJPIERW CHRONIMY PÓZNIEJ ZASILAMY" U mnie radio z tym wentylatorem pracuje już dwa tygodnie i jak to się mówi daje radę. Dlatego polecam wszystkim taka przeróbkę. Wdzieczny będę za dyskusje może ktoś ma jeszcze jakieś ciekawe pomysły? Niestety... na zdjęcia musicie poczekać bo coś się nie chce przekonwertować. Zrobie to najszybciej jak się da.
İmage
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 17-08-2019 9:38 przez SP3SUZ.)
09-08-2019 18:55
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SP3SUZ Offline
Zaawansowany użytkownik
****

Liczba postów: 494
Dołączył: 30-09-2013
Post: #2
RE: FT 101, FT 901 i inne. Wentylator...
No więć radio a ściślej wentylator sprawdzony. Teraz strojenie. Owszem ustawienie górnej i dolnej wstęgi to jedno a zestrojenie nadajnika to drugie. Skoro już postawiłem tę stacje na moim biurku postanowiłem sprawdzić i zesroić stacje jak potrzeba. Na początek poszła do śmietnika lampa drivera 12BY7A. Utrata emisji była już tak znaczna że szkoda słów. No i samo strojenie. Owszem strojenie według instrukcji wymaga specjalnego generatora , sztucznej anteny i jeszcze kilku przyżądów ale tu mozna zastosowac tę samą metodę co do innych urządaeń CW /SSB i da radę. No więć ustawiamy nadajnik na 14,200 MHz i zestrajamy na CW. Potem załaczamy wąskie CW ( procesor sygnału wyłaczony) oraz ustawiamy wzmocnienie na 1/3 mocy według wskazań "zegara" w położeniu 'Po"( Power output) Naciskamy na klucz i bierzemy śrubokręt i ustawiamy każdy zespół LC na maksimum sygnału wyjściowego.Można się naprawdę zdziwić ile da się wyciągnąć dostrajając te stopnie. Zwłaszcza jak radio było już kilka razy "naprawiane" nawet po serwisach. Po takim zestrojeniu kiedy na najwęższym filtrze nadajnik zapracuje pełną mocą to te szersze filtry zapracują jak należy. Pozostaje zestrojenie układu ogranicznika zakłóceń impulsowych. Niestety instrukcja mówi zeby w takim układfzie załaczyć kalibrator i ustawić jedna z harmonicznych , po czym zestroić układ ogranicznika. To jest błąd w instrukcji. Nie da sie załączyć jednoczesnie kalibratora i ogranicznika zakłóceń. To po prostu niemożliwe. aby tego dokonać załaczamy ogranicznik zakłóceń po czym np. na paśmie 7 MHz dostrajamy nośną jakiejś dziarskiej stacji radiofonicznej. Zestrajamy preselektor na maksimum po czym bierzemy sondę w.cz. np V640 i dotykając bieguna jednej z diód mierymy napięcie w.cz. i zestrajamy kubki na maksimum. Po takiej operacji wszystko powinno być ok. To tylko niektóre aspekty renowacji tego urządzenia. Reszta jest w instrukcji i się zgadza.
Chciałem zamieścić pliki zdjęciowe z wymiany wentylatora . Niestety dalej nie wchodzą... Sad

Jeszcze słowo o mikrofonie. Nie było w egzemplarzu który dostałem do naprawy mikrofonu. Właściciel preferował tylko CW ale żeby wszystko było ok trzeba było coś dobrać nawet w celu sprawdzenia. Urządzenie to jest skonstruowane do mikrofonów o małej impedancji czyli 600 Omów. ( tak mówi instrukcja.) Ja zastosowałem z dużym powodzeniem mikrofon od CB radia typu Midland. Zielono czarny a wewenątrz wkładka o rezystancji 580 Omów. I ta cena... (!) 40 PLN w sklepie z artykułami CB a nie 150 $ na Ebayu. A zrozumiałość i raporty takie same jak na drogich markowych mikrofonach.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 08-09-2019 20:15 przez SP3SUZ.)
08-09-2019 19:53
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SP3SUZ Offline
Zaawansowany użytkownik
****

Liczba postów: 494
Dołączył: 30-09-2013
Post: #3
RE: FT 101, FT 901 i inne. Wentylator...
No więc jak juz robimy taki grubszy przegląd to warto sprawdzić płytke zasilacza. Oznaczona jest 1968. Na uwagę zasługuje mocowanie kondensatora C 12. Jest to największy rozmiarami kondensator na płytce i niestety ma skłonności do drgań podczas transportu. Te drgania potrafią spowodować oderwanie ścieżki od podłoża i w konsekwencji przerwę na kondensatorze. Dobrym rozwiązaniem jest złapanie obu kondensatorów opaską kablowa aby go unieruchomić ( tak zwana trytka ) i potem dopiero polutować ścieżkę. Na długi czas mamy z tym spokój. Kolejnym problemem który nalezy sprawdzić jest mostek łaczeniowy na tej samej płytce poniżej kondensatorów C1,C2,C3 i C4. Z czasem ten drut po prostu rdzewieje i zaczyna trzeszczeć w radiu. Po wymianie na kawałek srebrzanki ze starej cewki UKF problem ustępuje. Warto też sprawdzić pozostałe luty na płytce, bo poniektóre elementy po dłuższym czasie trzymają się na przysłowiowe słowo honoru.
11-09-2019 20:56
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SP3SUZ Offline
Zaawansowany użytkownik
****

Liczba postów: 494
Dołączył: 30-09-2013
Post: #4
RE: FT 101, FT 901 i inne. Wentylator...
Powiem Wam jeszcze jedna rzecz. Swego czasu w remontowanym przeze mnie FT101 ZD jeden z Kolegów wstawił trzy pasma WARC. To jest możliwe! Trzeba tylko mieć własćiwe kwarce i nawinąć cewki pasmowe. Pracuje to świetnie! Jedno pasmo "dodatkowe " jest tam zamontowane. Przeważnie jest tam zakres CB. Drugie do użycia to pasmo WWV/JJY czyli 30 metrów. No i można z powodzeniem wyłączyć ostatni segment pasma 28 MHz. Pasmo przeznaczone do FM dlatego na SSB nie ma tam ruchu. Śmiało można tam wstawić 24 MHz. W instrukcji serwisowej są podane częstotliwośći kwarców jakie nalezy użyć aby uzyskać dane pasmo. Nawinięcie obwodów , trymerki plus odczepy na pi fitrze to osobna sprawa. Powodzenia! Cool
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 17-01-2021 13:31 przez SP3SUZ.)
17-01-2021 13:31
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SQ9RFC Offline
Jerzy
*****

Liczba postów: 1,193
Dołączył: 02-07-2010
Post: #5
RE: FT 101, FT 901 i inne. Wentylator...
Co możesz powiedzieć o SOMMERKAMP FT-277 z numerem seryjnym 133374.
82, albo 83r. Było na Allegro ... gość szczypcami porozcinał działające radio na kawałeczki. Tragedia....

73 JERZY SQ9RFC
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 17-01-2021 17:35 przez SQ9RFC.)
17-01-2021 17:34
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SP3SUZ Offline
Zaawansowany użytkownik
****

Liczba postów: 494
Dołączył: 30-09-2013
Post: #6
RE: FT 101, FT 901 i inne. Wentylator...
Nic. Ja sobie nie wyobrazam czegos podobnego. Powstaje pytanie dlaczego ktos to robi? Czyli albo radio jest kradzione i trzeba się złomu jakos pozbyc. Albo jest nie do naprawienia bo z własciciela za słaby mechanik, albo i to najbardziej prawdopodobne za rozebrane radio na częsci dostanie się więcej jak za cały w jednym kawałku. Znam takich co np. z motocyklami tak robią. Zwożą np. z Niemiec , Francji używane graty rozbierają i po Internecie opychaja ato sprzegła a to wał korbowy itd. itp. Smutne to ale swego czasu na Allegro było masa części do EKD. Mogłeś całe radio złożyc jak kupiłeś co trzeba. Oczywiście w całości byłpo taniej. No ale kto zabroni właścicielowi swoje radio popruć?? Ogladam zdjęcia w Internecie. Naprawił bym to komuś. No ale jak poprute to trudno.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 17-01-2021 21:05 przez SP3SUZ.)
17-01-2021 21:05
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SQ9RFC Offline
Jerzy
*****

Liczba postów: 1,193
Dołączył: 02-07-2010
Post: #7
RE: FT 101, FT 901 i inne. Wentylator...
Zapytałem bo po numerach można wyczaić co ono miało na pokładzie - bardzo wczesne modele miały wady które potem poprawiano, w innych seriach zmieniano coś tam. Po numerze można wyczaić "co ono było".

73 JERZY SQ9RFC
18-01-2021 4:58
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SQ9JXT Offline
Tomek
****

Liczba postów: 493
Dołączył: 05-04-2011
Post: #8
RE: FT 101, FT 901 i inne. Wentylator...
(09-08-2019 18:55)SP3SUZ napisał(a):  Wentylator zaliaczowy od komputera jest prawie idealny jednak położenie otworów jest tak różne od oryginału że bez nawiercenia kolejnych otworów nie damy rady tego przyzwoicie zamontować. Ale TO to jest przysłowiowy Pan Pikuś. Dobra wiertarka , ostre wiertło, pilnik do "gratowania" i damy radę.

Tu wymyśliłbym "lepiej". Zamiast wiercić/piłować/ect. Wykonałbym z blachy odpowiedni adapter, aby można było zamontować wentylator bez przerabiania chociażby jednego otworu w transceiverze.
Poza tym w tych radyjach wentylatory były metalowe i miały metalowe łopatki - nie od parady. To się dość mocno nagrzewa a tworzywa od ciepła odgazowują, zmniejsza się ich wytrzymałość i się rozpadają. Lepiej więc wykonać z blach odpowiednią tubę i oddalić plastikowy wentylator od obudowy. Myślę, że sam tak bym to właśnie zrobił. Poza tym z zasilacza wentylatory są do dupy. Jak już szaleć to trzeba sobie kupić nowy wentylator od razu od odpowiednich wymiarach (to koszt 30 zł?) i z łożyskowaniem Maglev. Taki wentylator przy takiej samej wydajności jak wentylator z komputera pracuje niemal bezszumnie bo łożyskowanie jest na poduszce.

36 dB
https://allegro.pl/oferta/wentylator-sun...9967108485

44 dB
https://allegro.pl/oferta/wentylator-sun...8584132823

Wentylatory Sunon MagLev działają w oparciu o zasady magnetyczne i siły, które nie tylko napędzają wentylator, ale także zapewniają stabilny obrót w całym zakresie 360 stopni ruchu. Konstrukcja wykorzystuje przyciąganie magnetycznej siły lewitacji i eliminuje problemy z kołysaniem i drganiami tradycyjnych wentylatorów silnikowych. Podczas obrotu łopatki są zawieszone w powietrzu, dzięki czemu wał i łożysko nie stykają się ze sobą bezpośrednio, powodując tarcie. Cechy te zapewniają wentylator o niskim poziomie hałasu, wytrzymałości na wysokie temperatury i dłuższą żywotność.

https://pl.mouser.com/new/sunon/sunon-dr-maglev-fans/
(17-01-2021 13:31)SP3SUZ napisał(a):  Powiem Wam jeszcze jedna rzecz. Swego czasu w remontowanym przeze mnie FT101 ZD jeden z Kolegów wstawił trzy pasma WARC. To jest możliwe! Trzeba tylko mieć własćiwe kwarce i nawinąć cewki pasmowe.

Bez problemu. Sam mam FT-101ZD z WARC'ami. Były takie oryginalne.

FT-101ZD with WARC

Wersje wcześniejsze nie miały WARCÓW.
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 18-01-2021 14:45 przez SQ9JXT.)
18-01-2021 14:39
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SP3SUZ Offline
Zaawansowany użytkownik
****

Liczba postów: 494
Dołączył: 30-09-2013
Post: #9
RE: FT 101, FT 901 i inne. Wentylator...
Tomek. Masz rację,wszystko można zrobić lepiej i za wieksze pieniądze. Jednak według mnie po to jesteśmy konstruktorami żeby zrobić z tego co pod reńką. Co do zasilaczowca a i owszem trzeba dobrać taki typ co będzie odpowiadał parametrom. Ja po wykonaniu remontu odpowiednio "wstawiłem w tyłek" temu urządzeniu na zasadzie że jak ma sie zepsuc to niech się zepsuje u mnie. 72 godziny zaiwaniało nie gaszone a ja tłukłem na CW i SSB co popadnie. Żaden efekt uboczny nie nastapił w (domysle temperaturowy) a podregulowałem tak ALC że dawał (nadajnik) ponad 30 % więcej mocy. Wentylator komputerowy dał radę, za to jakie DXy sie pokazały....(!) najfajniejsza to Indonezja na 7 MHz w połowie lata o godz 18/00 lokalnego i to na SSB! Oba raporty po 59. Można ? Można! Dlatego proponuję nie popadać w za duże koszty bez potrzeby. Podobnie jak z mikrofonem. 600 Omów midlandowski za 40 PLN i po temacie. Wymiata równo! Warunek to sprawdzenie elektrolitów we wzmacniaczu mikrofonowym i doprowadzenie ich po 30 latach do stanu fabrycznego. My Polacy nie mamy się czego wstydzić. nasze "ELWA' to naprawdę super wyroby.
18-01-2021 20:29
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
SQ9JXT Offline
Tomek
****

Liczba postów: 493
Dołączył: 05-04-2011
Post: #10
RE: FT 101, FT 901 i inne. Wentylator...
Władku, najważniejsze że działa. To jest kluczowa kwestia. Smile
20-01-2021 16:23
Znajdź wszystkie posty użytkownika Odpowiedz cytując ten post
Odpowiedz 


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości